ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤ. & ΔΕΥΤ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
  ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
  ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
εκπαίδευση για την αειφορία

η εκπαίδευση

οι δραστηριότητες
σύνδεση


Αειφορικός Γραμματισμός

 

Αλφαβητάρι της Αειφορίας. Από πού κι ως που «αειφορικός γραμματισμός»; Αφού υπάρχει «αλφαβητάρι της αειφορίας» υπάρχει και ο «αλφαβητισμός της αειφορίας», ο «αειφορικός γραμματισμός»…

Βιωματική Αειφορική Εκπαίδευση; Η αειφορία είναι τρόπος ζωής. Και ο τρόπος ζωής δύσκολα μένει στα… λόγια! Με τα έργα μαθαίνουμε καλύτερα! Αναζητούμε τη βιωματικότητα στην Εκπαίδευση που εξασφαλίζει τη Βιωσιμότητά μας...

Γραμματισμός. Τόσο σημαντικός που γι’ αυτόν γίνονται… μάχες. Οι "πόλεμοι του γραμματισμού"! Όποιος/α φτιάχνει τα "αλφαβητάρια" φτιάχνει και τον κόσμο μας, γιατί από αυτά γραμματιζόμαστε!
Αλλά και όποιος/α ξέρει να τα διαβάζει και να τα κρίνει, πιο ολοκληρωμένος/η πολίτης θα γίνει!

Διαχείριση των πόρων. Αυτή είναι μια λύση! Όχι άσκοπα, όχι χωρίς σύνεση και λογισμό. Χρησιμοποιούμε, επαναχρησιμοποιούμε κι αν πρέπει, δεν.. χρησιμοποιούμε!

Εκπαίδευση. Εκπαίδευση ποιοτική, που λυτρώνει τους ανθρώπους από τα δεινά τους, που τους εξασφαλίζει μια καλύτερη ζωή ατομικά και κοινωνικά.

Ζωή! Προτεραιότητα στη ζωή, στον ¶νθρωπο, στα ανθρώπινα δικαιώματα, στις βιωτικές ανάγκες, στην συνύπαρξη, την κοινωνία, την επικοινωνία.

Ήλιος. Ένας πλανήτης τόσο μακρινός, τόσο κοντινός. Ακτινοβολία, Βιωσιμότητα, Γη, Ενέργεια, Θερμότητα, Κλίμα, Πηγή ανανεώσιμη, Φωτοσύνθεση… Ο ήλιος έχει από μόνος του ένα ολόκληρο.. "αλφαβητάρι"…

Θεωρία της Αειφορίας. Είναι ένα πρωτότυπο σχήμα που έχει μέσα του όλες τις επιστήμες: Η αειφορία κάνει τον κύκλο της,
> γίνεται Οικολογία > γίνεται Πολιτισμός > γίνεται Πολιτικές > γίνεται Οικονομία και πάλι απ΄ την αρχή >.
Θα τη βρεις εκεί που ενώνεται το Περιβάλλον με την Κοινωνία και την Οικονομία!

Ισότητα. Ισότητα των φύλων, των φυλών, των φίλων! Χωρίς διακρίσεις, χωρίς ανισότητες, με δικαιοσύνη.

Κύκλοι των υλικών. Βοηθάμε κάθε υλικό να κάνει τον κύκλο του, παραμένοντας στο περιβάλλον στις διάφορες μορφές τους. Δεν καταδικάζουμε τα υλικά να μη λιώνουν στις… χωματερές, δε στερούμε από τα οργανικά υλικά την δυνατότητα να γίνουν βιομάζα και χώμα, συμβάλλουμε ώστε να ξαναγίνουν οι συσκευές και τα προϊόντα χρήσιμη πρώτη ύλη και πάλι.

Λιγότερα απορρίμματα. Ή και καθόλου απορρίμματα. Όπως πριν οι άνθρωποι ανακαλύψουν τη «μια χρήση», το αντίθετο της επαναχρησιμοποίησης! Για να μη φτάσουμε στο «περιβάλλον μιας χρήσης», στη «γη μιας χρήσης». Και για τα παιδιά μας δε θα μείνει τίποτα!

Μηδενικά απόβλητα. Μια φιλοσοφία που υπήγχε για χιλιάδες χρόνια στην ανθρωπότητα. Τα σημερινά ενδεικτικά βήματα για να το επιτύχουμε αυτό, από τα πιο αποτελσματικά ως τα λιγότερο αποτεσματικά:
Μείωση και διατήρηση υλικών > Κυκλική χρήση πηγών για τον μηδενισμό των αποβλήτων > Προϊόντα σχεδιασμένα αειφορικά και επιστρεφόμενα > Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση, Ελεγχόμενη απόρριψη.

Νέες ιδέες. Καινοτομία. Δημιουργικότητα με στόχους και αξίες. Κριτική δημιουργικότητα. Έμπνευση για τη νέα γενιά και τον καλύτερο κόσμο που οραματιζόμαστε!

Ξυλονιφάδες. Εκατομμύρια τόνοι ξυλώδους μάζας (κλαδέματα κ.λπ.) έγιναν και γίνονται στάχτη, αντί να ξαναγυρίζουν στη γη σα λίπασμα, όπως γινόταν για εκατομμύρια χρόνια χρόνια στον πλανήτη μας. Η σύγχρονη τεχνολογία βιοθρυμματισμού μετατρέπει τα κλαδέματα σε "νιφάδες", ώστε να γυρίσουν γρήγορα και ομαλά στον κύκλο των υλικών που ανήκουν. Το ζήτημα αυτό έχει μεγάλες διαστάσεις αν αναλογιστεί κανείς τη μόλυνση της ατμόσφαιρας, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, και κυρίως τις βλάβες στα αναπνευστικά μας συστήματα βραχυχρόνια και μακροχρόνια από την καύση, που κάνουμε ακόμη και στις μέρες μας στα κλαδέματα και άλλα ξυλώδη υποπροϊόντα.

Ολιστική αειφορία. Δεν αναφερόμαστε απλά σε μια "πράσινη" διαχείριση των πόρων, αλλά σε ένα ολιστικό τρόπο αντιμετώπισης των πραγμάτων που περιλαμβάνει την Κοινωνία και την Οικονομία. Το τρίπτυχο αυτό, "Περιβάλλον, Κοινωνία, Οικονομία" συνθέτει τη θεωρία και την πράξη της Αειφορίας.

Πολιτισμική Αειφορία. Για να μη φτάσουμε στον «πολιτισμό μιας χρήσης», τη «μουσική μιας χρήσης», τις «τέχνες μιας χρήσης». Για να μη χάσουμε τη διαχρονική αξία που μας προσφέρουν οι πολιτισμοί και οι κουλτούρες με ρίζες που χάνονται στις απαρχές του ανθρώπου!

Σπατάλη "σε περιορισμό". Διαχείριση της σπατάλης. Να ξοδεύουμε άσκοπα, να πετάμε χρήσιμα πράγματα, τροφές, χρόνο και ενέργεια, σα να μην τρέχει τίποτα, μας κάνει να μοιάζουμε σαν το πλήθος που δεν μπορούσε να πει «ο βασιλιάς είναι γυμνός»!

Υγεία. Το πολυτιμότερο αγαθό, όπως λέγεται, κινδυνεύει από ατέλειωτες ρυπάνσεις και ανθυγιεινές συνθήκες, περισσότερες από ποτέ. Τόσες που οι αλματώδεις πρόοδοι των επιστημών της υγείας, δεν αρκούν για να ανακόψουν τα προβλήματα. Χρειάζονται ριζικές και υπεύθυνες επιλογές για να έχουμε καλή υγεία.

Ωκεανός. Σπάνια λέξη από το γράμμα «Ω», το σπάνιο γράμμα, που χωράει μέσα της τόσα πολλά. Το νερό της γης είναι από τα πρώτα πράγματα που βλάψαμε και από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να διασώσουμε! Από τους πάγους του που λιώνουν, ως το πλαγκτόν του, που μολύνεται!


 

με τη συνεργασία

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΟΠΙΚΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
"ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ"

 

ένα έργο από το

υπό την αιγίδα

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΗΤΗΤΑ
ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

ΔΗΜΟΣ
ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ


 


με την υποστήριξη

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

 

 

web
analytics

© 2016-2018
Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας